Tiedät sen tunteen, kun olet tehnyt työtä vuosia ja mietit: voisinko joskus tehdä tämän toisin? Minulle se hetki tuli hiljalleen, pieninä havaintoina. Olen työskennellyt vuosikymmeniä toimittajana ja viestinnän asiantuntijana, tehnyt tuhansia juttuja lehtiin ja Yleisradiolle, kouluttanut, kirjoittanut, sparrannut.
Voit tutustua media-alan taustaani tästä.
Aina ei kuitenkaan riitä, että osaa. Pitää myös pystyä jakamaan se osaaminen tolkullisesti, auttaa muita ratkaisemaan viestintään liittyviä peruskysymyksiä, sillä sehän tässä on tärkeintä: miten voin mediaosaajana, freetoimittajana, viestinnän asiantuntijana auttaa toisia eteenpäin.
Niin, ja toisaalta myös yrittäjän näkökulmasta saada liikevaihtoa aikaiseksi.
Miksi tein verkkokurssin?
Kun ikävuosia on karttunut, olen aiempaa useammin joutunut kieltäytymään monista koulutuskeikoista eri puolilla Lapin ja Oulun maakuntaa, sillä pitkät ajomatkat vievät voimia.
Olen nauttinut kasvokkain kouluttamisesta, mutta myös etäkoulutukset ovat toimineet mainiosti. Nekin ovat vaatineet aikaa, ja vähitellen vapaat viikonloput ja illat ovat täyttyneet keikoista, joista en ole aina edes laskuttanut mitään.
Olen viilannut mielipidekirjoituksia, sparrannut esiintyjiä, tehnyt sisältöjä yrittäjien ja luottamushenkilöiden nettisivuille ja taittanut ja editoinut yhdistysten julkaisuja, mutta mikään bisnes tämä ei ole ollut.
Tällä tyylillä yritykseni liikevaihto on painunut muutamaan tuhanteen euroon vuodessa.
Siksi aloin suunnitella verkkokurssia. Halusin siirtää osaamistani sellaiseen muotoon, jonka teen laadukkaasti ja päivitän tarvittaessa– ja tarjota sitä silloin, kun joku sitä tarvitsee.
Osallistuin jo keväällä 2024 Campwiren ilmaiseen koulutukseen Rakenna verkkokurssi 10 päivässä, mutta silloin minulta puuttui vielä aika – ja rehellisesti sanottuna rohkeus. En täysin luottanut osaamiseeni.
Sain kuitenkin jo tuolloin rakennettua verkkokurssin rungon ja pääosan sen sisällöstä. Luin valtavasti viestinnän tutkimukseen ja mediaympäristön muutokseen liittyvää tietoa, hain vahvistusta siihen, että hallitsen nämä asiat.
Pidin Campwiren kouluttajien asenteesta, halusta jakaa omaa osaamistaan ja kannustaa kokeilemaan omia siipiään. Lisäksi kysymyksessä on suomalainen kurssialusta ja suomenkielinen asiakaspalvelu, mikä on erityinen plussa Campwiren väelle.
Lue lisää Campwiren verkkokurssisytyttimestä tästä.
Liityin kaikkien keskeisten viestintä/PR/brändikouluttajien postituslistalle ja huomasin, että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten. Paljon lupauksia, mutta puutteellista osaamista, joka kuitenkin osataan hinnoitella tuhansiin euroihin/kurssi.
Osallistuin kymmeniin ilmaisiin sisäänheittokursseihin, mutta jos asiantuntija ei tunnissa kykene kertomaan, mitä osaa tai mitä kurssi oikeastaan sisältää ja jos asiakaspalaute on lähinnä kuvitteellisten henkilöiden tekoälypuhetta – ei kiitos!
Ostin tosin yhden valokuvaukseen liittyvän (250 euron) kurssin, mutta kurssimateriaali ei valmistunut kuten kouluttaja lupasi, käyttäjätunnus ja salasana eivät saapuneet lainkaan ja vähitellen facebookin suljetussa ryhmässä kouluttaja lopetti aiheeseen liittyvän keskustelun.
Nyt minulle kurssin myynyt suomalainen valokuvaaja ja hänen yhtiökumppaninsa markkinoivat tuhansien eurojen kursseja, jolla jokainen voi päästä taloudelliseen vapauteen ja ansaita jopa miljoonia. Jokainen voi tsekata kaverusten firman julkiset tilitiedot ja huomata, että heilläkin on kannattavaan bisnekseen vielä todella pitkä matka. Samaa suosittelen myös monien huippubrändääjien ja PR-osaajien osalta.
Pari viikkoa sitten Tiia Konttisen Minilanseeraus-verkkokurssi avasi silmäni. Tajusin, että minäkin osaan ja voin – ja että kaikkea ei tarvitse tehdä isosti heti, vaan fiksusti, vaihe kerrallaan.
Olin jo vuonna 2020 tutustunut Tiian tapaan kouluttajaa bloggaajia ja niillä opeilla olen pärjännyt pitkälle. Oma päätoiminen yrittäjyyteni hyytyi kuitenkin koronaan.
Tiian neuvot blogin perustamiseen.
Kenelle verkkokurssini on suunnattu?
Herätä median kiinnostus -verkkokurssi syntyi siitä oivalluksesta, että monella asiantuntijalla ja vaikuttajalla on paljon sanottavaa – mutta ei ymmärrystä siitä, miten media toimii. Olen itse ollut sekä viestijänä että toimittajana. Tiedän, mitä toimitus odottaa ja mikä saa tiedotteen menemään suoraan roskakoriin tai miksi toimittaja painaa heti delete-nappia.
Päätin rajata kurssin nimenomaan heille, joilla on viesti, muttei vielä osaamista tai luottamusta sen välittämiseen: poliitikoille, asiantuntijoille, vaikuttajille. Sellaiselle Lauralle, joka on jo ostanut monta kurssia, muttei saanut niistä mitään konkreettista irti.
Kurssin sisältö ja toteutus
Tein kurssista täsmäkoulutuksen. Kerron esimerkein, miksi viestintä usein menee pieleen ja miten uutiskynnys oikeasti ylittyy. Mukana on runsaasti omia juttujani, joiden kautta opetan, miksi jokin toimii ja miksi ei.
Avaan myös suomalaiseen mediaan rantautuvaa User needs-ajattelua.
Mitä opin verkkokurssin tekemisestä?
Mikä yllätti? Se, kuinka paljon työtä hyvä kurssi vaatii. Vaikka sisältö on minulla selkäytimessä, sen jäsenteleminen muille opittavaksi otti aikaa.
Ja sekin yllätti, kuinka tarkkaan piti miettiä, mitä en sano. Ei liikaa, ei liian vähän. Ei lupauksia, joita en voi pitää.
Nyt kurssi on valmis, ja ensimmäiset julkaisut on tehty kurssialustalle. Se ei ollut hypetystuote, vaan harkittu siirto, jolla haluan tarjota laatua ilman tyhjää ylistystä. Tavoitteeni on myydä elokuun aikana kymmenen kurssia. Sen jälkeen päätän, miten tätä polkua jatkan.
Haluatko tehdä oman verkkokurssin?
Jos sinä mietit omaa verkkokurssia: mieti ensin, miksi sen tekisit.
Jos vastaus on “haluan jakaa osaamistani oikeasti hyödyllisesti, haluan auttaa muita onnistumaan”, olet hyvällä polulla.
Ja jos haluat tietää, miksei oma viestisi näy mediassa – tervetuloa kurssille.

